Den nyutdannede læreren har sekken full av kompetanse, kunnskap og ferdigheter, men er langt fra ferdig utlært. Hvordan kan handlingsorienterte veiledningsformer gi verdifull læring og redskaper i overgangen mellom utdanning og lærerprofesjon?
For nyutdannede barnehagelærere kan aksjonsveiledning være et nyttig redskap i profesjonskvalifiseringen. Denne boken setter søkelys på hvordan kunnskaper fra et estetisk fagområde, teateret, kan bidra i veiledning av nyutdannede barnehagelærere det første året i deres profesjonspraksis.
Boken henvender seg til studenter innen veiledning, til veiledere og mentorer og til «Nettverk for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring». Andre som også kan ha nytte av boken, er miljøer som er opptatt av veiledning innen feltet profesjonskvalifisering, forskere, pedagogisk personale, kultur- og utdanningspolitikere og aktører innen forvaltning.
Børge Kristoffersen er dosent i drama ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning.