Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslag«Ingen barn går til skolen om morgenen og har bestemt seg for å være slemme den dagen.»
Pernille Grepp Knutsen, rektor på Haslum skole
Hva er det aller viktigste elevene skal lære på skolen? Og hva må elevene kunne for å lære?
Elevene skal lære mye i løpet av årene på skolen, men for å lære må de først ha det bra. De må bli møtt av lærere som gir dem kjærlighet, de må få utfordringer som gir dem en opplevelse av mestring, og de må kjenne seg trygge. Når de har erfart dette, kan de fleste barn lære det aller meste. Uten kjærlighet, mestringsopplevelser og trygghet er det mye vanskeligere for barna å lære.
Dette er det enkle, men viktige budskapet i boka. Derfor handler Å sette sosial og emosjonell kompetanse på timeplanen først og fremst om hvordan du som lærerstudent eller lærer kan vise elevene du møter, kjærlighet, mestring og trygghet. Boka er full av praktiske tips og gode råd, og den har med mange eksempler.
Boka er skrevet for lærerstudenter og lærere og andre som jobber med barn.
Sven Lindbäck er cand.paed. fra Universitetet i Oslo. Han har jobbet som lærer og spesialpedagog i barneskolen og har vært pedagogisk-psykologisk rådgiver i Oslo kommune siden 1998. Sven Lindbäck har skrevet flere bøker om pedagogiske temaer, blant annet lese- og skriveopplæring, grunnleggende matematikkopplæring, læring av sosial og emosjonell kompetanse og spesialpedagogiske tiltak i skolen.
Patrick Glavin er utdannet adjunkt. Han har jobbet som lærer i grunnskolen og som veileder for Brusetkollen skole og ressurssenter. Fram til sommeren 2020 var han ansatt i Robuste mennesker AS. Høsten 2020 begynner han som rektor i Flakstad kommune.
Lindbäck og Glavin har tidligere skrevet Å undervise i sosial kompetanse (2014).