Barn i senmoderniteten
Barndomspsykologiske perspektiver
«Det mest konstante ved vår tidsepoke, er forandring». Dette mottoet gjelder også våre verdier vedrørende barn. Deres oppdragelse og læring i både familie og daginstitusjon skal nå realiseres i en ny virkelighet. Barnet bør nå både «sees og høres» som et unikt vesen som opplever og forstår på sin egen måte. Det ligger i tiden at både foreldre og pedagoger skal kunne leve seg inn i og forstå barnets egen oppfatning av sin verden – dvs. ta et barneperspektiv. Men hva er barneperspektiv, og hva er det ikke? Hvilke nyere faglige oppfatninger kan best forklare barneperspektivet?Verdier kommer også til uttrykk i senmodernitetens likhetsorientering og hensynet til barnet. Oppdragelsen i en ny virkelighet: Betyr det at oppdragelsen nå er på retur eller kort og godt avlyst? Hvilke oppdragelsesstiler benytter foreldre i dag? Er nåtidens fedre involvert i og reelt sammen med sine barn? Hvor utbredt er farsinvolvering egentlig i dag? Pedagogikken i en ny virkelighet: Hva betyr senmodernitetens refleksivitet for barns læring, og hvilke læringsstiler benytter barn seg av? Hvilke grunnleggende lærings- og utviklingssyn kan bære en senmoderne pedagogikk?Boken vil gi en rekke forslag til dette ved å besvare disse viktige spørsmålene og en lang rekke andre. Dermed bidrar boken til en utvidet forståelse av barns nye senmoderne virkelighet.Dion Sommer er professor i utviklingspsykologi ved Psykologisk institut, Aarhus Universitet, Danmark. Han er forfatter av atskillige publikasjoner, utgitt på en rekke språk, om tidens barndom, familie samt ny utviklingspsykologi. Han er også en hyppig foreleser på internasjonale konferanser, med forskningsformidling og foredragsvirksomhet i både inn- og utland.