Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
Boken handler om pedagogisk dokumentasjon som verktøy for læring og omdanning. Basert på banebrytende forskning presenteres nye tanker om læring i barnehagen med vekt på fysiske gjenstanders og artefakters kraft og rolle. Med utgangspunkt i teorier fra feministen Karen Barad og filosofene Gilles Deleuze og Félix Guattari gir boken eksempler på hvordan blyant, papir, leire og konstruksjonsmaterialer kan tolkes som aktive, handlende aktører og dermed utfordrer motsetninger som teori praksis og sinn kropp. Boken gir praktiske eksempler på intra-aktiv pedagogikk. Noen eksempler:
Nabolaget utforskes gjennom tegninger og konstruksjoner på gulvet.
Matematiske sammenhenger utforskes ved bruk av dans, musikk og egen kropp.
Barn og voksne bruker pedagogisk dokumentasjon til å forstå sin egen læring og kritisere dominerende tenkning og praksis.
Hillevi Lenz Taguchi er dosent og universitetslektor ved Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.