Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagEr du opptatt av at elevene skal bruke nysgjerrigheten og kreativiteten sin og lære gjennom samtaler og praktiske aktiviteter? Dette er kjernepunkter i 'dialogbasert undervisning' og i denne boka. Her får du se hvordan erfarne museumsundervisere møter barn og unge og får dem med på å utforske temaer, utveksle meninger og utvikle nye tanker.
Forfatterne viser hva dialogbasert undervisning kan bety i praksis. De beskriver sju undervisningsforløp som alle er hentet fra kunstmuseer, og viser hvordan elevene med utgangspunkt i kunst og design kan engasjeres i diskusjoner, ikke bare om selve kunsten, men om blant annet historie, samfunn, bærekraft og identitet. De museumspedagogiske casene i boka har samtidig overføringsverdi til undervisning i museer generelt og i skolens egne læringsrom i alle fag og på alle nivåer.
Olga Dysthe er professor emerita i pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Hun har publisert en rekke bøker og artikler om undervisningspraksis, m.a. Det flerstemmige klasserommet og Dialog, samspill og læring. Nana Bernhardt er mag.art. i kunsthistorie og leder av Skoletjenesten på Statens Museum for Kunst i Danmark. Line Esbjørn er lærer og leder av Skoletjenesten på Thorvaldsens Museum i Danmark.
«Uunnværlig! Et referanseverk for alle som jobber med barn og unge i kunstmuseer. Klartenkt, grundig og bevisstgjørende.» - Line Daatland, Kunstmuseene i Bergen
«Ei av dei mest inspirerande og fagleg interessante bøkene eg har lese på lang tid, med eit innhald som har relevans langt utover museumspedagogikken. Ei bok eg blei reint oppglødd av å lese!» - Ove Eide, Firda vidaregåande skule
«Ei gjennomarbeidet og inspirerende bok som bør være nyttig langt ut over museumspedagogikkens verden.» - Norsklæreren
«Det er formidling på et højt nivaeu, der kan inddrage sine brugere og læsere i den konkrete forskningsproces.» - Nordisk Museologi
«En uundværlig og fornyende bog for alle, der arbejder med børn og unge inden for formidling.» - Folkeskolen