Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
Boken er ment som en innføringsbok i tematikken evnerike barn. Her kan du finne tips både til hvordan du kan identifisere evnerike barn, og til hvordan du kan tilpasse undervisningen. Det skisseres i utgangspunktet tiltak som kan gjennomføres innenfor rammene av den ordinære skolen.
Forfatterne tar utgangspunkt i at også de spesielt evnerike har rett på en tilpasset opplæring, både for sin egen del og for å ivareta samfunnets behov. Forfatterne oppsummerer mye av den foreliggende litteraturen på området og supplerer med egen forskning.Boken egner seg godt både for lærerstudenter og spesialpedagoger.
Jørgen Smedsrud er ph.d.-stipendiat ved Universitetet i Oslo og forsker på temaet evnerike barn. Han har publisert flere artikler på området og har jobbet som veileder overfor skole og PP-tjenesten.
Kjell Skogen er professor emeritus ved Universitetet i Oslo. Skogen har spesielt arbeidet med innovasjons-, organisasjons- og ledelsesperspektiver. I desember 2015 mottok han Mensaprisen for særskilt innsats for evnerike med sin forskning og sitt informasjonsarbeid om evnerike barn.