Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Forbrukerforståelse
Språk
Bokmål
Format

Heftet

Bestill vurderingseksemplar
For lærere, fagansvarlige og forelesere
På lager - sendes nå
529,-

Forbrukerforståelse
En innføring i teori og perspektiver på moderne forbruk

Hva gjør vi når vi forbruker?

Denne boken viser at det er en hel del: Vi løser praktiske problemer, kommuniserer til andre hvem vi er eller gjerne vil være, forføres av ny teknologi, avslører vår sosiale arv, unnflyr kjedsomhet, dyrker dagdrømmer, beskytter vårt selvbilde og kompenserer for svakhet, former kroppen etter tidens idealer, gjør opprør mot tidens krav, uttrykker kjærlighet til våre nærmeste, engasjerer oss politisk, flykter fra angst og ansvar, viser rikdom og kompetanse i strevet etter status og posisjon, bedrer vår moralske samvittighet, lar oss fascinere, lar oss selv gå til grunne, søker tryggheten i hverdagens rutiner og forsøker å puste liv i sterke følelser ved å overskride den samme hverdagen.

Forbrukerforståelse beskriver hvordan vår mangfoldige bruk av produkter tematiseres i ulike teorier, og veksler mellom å legge vekten på psykologi, sosiologi, filosofi og teknologi. Sentralt står en rekke spenningsforhold som definerer hva det er å være en moderne forbruker: mellom personlige valg og sosiale strukturer, eksistensiell frihet og kulturell fremmedgjøring, meningsfull shopping og ulykkelig materialisme, autentisk individualisme og flokkens inautentiske jakt på det unike.

Boken gir en grundig innføring i sentrale teoretiske perspektiver på fagfeltet deriblant hedonisme, lykkeforskning, semiotikk, maktsosiologi, fenomenologi og etikk og den er derfor godt egnet som lærebok på universitets- og høyskolenivå.

Frode Nyeng er dosent i filosofi og økonomi ved NTNU Handelshøyskolen. Han har undervist i blant annet forbrukerforståelse, etikk og vitenskapsteori i en årrekke. Nyeng har tidligere publisert en rekke bøker, deriblant Det autentiske menneske (2000), Eksistensens filosofi (2003), Forbruk (2004, som medforfatter), Følelser (2006), Nytelse (2010), Etikk og samfunnsansvar (2011), Nøkkelbegreper i forskningsmetode og vitenskapsteori (2012), Noen ganger skal man lyve (2014) og Hva annet er også sant? (2017).

Forfattere:
ISBN:
9788245023886
Utgitt:
Utgave:
1
Sider:
376
Forbrukerforståelse