Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
Denne boken presenterer forskningspraksis i teater fra forskere som arbeider med anvendelsen av drama og teater i spesifikke praksiskontekster. Det finnes lite publisert kunnskap i Norden om metodologi når det forskes i ulike typer drama-/teaterpraksis. Denne boken presenterer flere forskeres erfaringer og «forskningsreiser» i et komplekst fagfelt, og den forsøker å rydde opp i metodologiske valg og retninger. På den måten vil boken bidra til avgrensede metodologiske omdreiningspunkt, av verdi for forskeren og ikke minst for forskerstudenten.
I boken presenteres dessuten temaer som ikke ofte er behandlet i den drama-/teatervitenskapelige tradisjonen. Det gjelder for eksempel barn og unges teaterpraksis i skole og fritid, kunst for barn og kunstfornyende praksiser. Det gjelder også forskningsfornyende praksiser, som kunstbasert forskning og ulike tilnærminger til forskning fra pedagogiske og kunstneriske erfaringer med kasus og felt.
Boken presenterer eksempler på selvrefleksjoner fra forskere og drama-/teaterpraktikere som forsker på teaterpraksis og teatrets anvendelse i bred forstand, i kultur, skole og samfunn. Slik vil den kunne gi kunnskap og inspirasjon til nye forskere og ny forskning.