Alle som jobber med mennesker, vil stå overfor små eller store konflikter i sitt daglige virke. Noen kan være enkle å håndtere, mens andre er innfløkte og kan tære hardt på tid, krefter, helse og livskvalitet. Dette gjelder ikke bare for de direkte involverte, men også for de som møter konfliktene i sitt arbeid.
Måten vi forstår og bearbeider disse konfliktene på, blir ofte ikke analysert og evaluert. Denne boken gir ingen oppskrift på konflikt-håndtering, men den utforsker flere perspektiver som hver for seg og sammen utgjør konstruktive og verdifulle bidrag til fagfeltet. Den tar opp grunnleggende temaer som språk, makt og etikk, og vi får innblikk i hvordan konflikter kan utspille seg på forskjellige arenaer, for eksempel i ulike offentlige tjenester. Videre presenteres også konkrete løsningstilnærminger og konflikthåndteringsverktøy. Boken er en vitenskapelig antologi, men også relevant og nyttig for både praktikere og studenter.
Førsteamanuensis Ellen Syrstad og førstelektor Astrid Kleppe Flacké er begge ansatt på Fakultet for sosialvitenskap ved VID vitenskapelige høyskole i Oslo. Begge har også lang arbeidserfaring fra praksisfeltet. Syrstad har sin praksiserfaring hovedsakelig fra barnevernsfeltet, mens Flacké har arbeidet en årrekke i familievernet.