Det er på tide at lærerprofesjonen tar eierskap til livsmestring som tema i skolen. Denne boka handler om lærernes profesjonelle arbeid med livsmestring. Boka gir en oversikt over hvordan livsmestring har kommet inn i skolen, diskuterer hva livsmestring i skolen innebærer, og konkretiserer hvordan arbeid med livsmestring i skolen kan se ut.
Forfatteren presenterer bakgrunnen for og ulike innganger til livsmestring. Hun ser på opplæringsloven, fagfornyelsen (LK20), kompetansemålene, elevenes psykiske helse og skolens prestasjonspress, og hun ser livsmestring i lys av pedagogiske perspektiver. I boka diskuteres også noe av den kritikken som er kommet mot livsmestring på timeplanen.
Målgruppen er lærere, lærerstudenter og skoleledere.
Anne Grete Danielsen er professor i pedagogikk og har 40 års arbeidserfaring fra skole og utdanning. Hun har publisert en rekke norske og internasjonale artikler med relevans for livsmestring. Danielsen forankrer lærernes arbeid med livsmestring i pedagogikken.