Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
Matematikk handler om å tenke og om å forstå den verden som omgir oss. Gjennom kropp og sanser og i samspill med omgivelsene og andre mennesker viser barna at de ønsker å oppdage strukturer og skape mening.
For å utvikle matematisk forståelse må barn gjøre egne erfaringer, undre seg og resonnere. Barnas interesse for matematikk trenger respons. Barnehagelærerne må ha kunnskap og engasjement i møtet med små matematikere som utforsker matematikkens kjerne. Kjernen utforskes både ute og inne, i lek, hverdag og tilrettelagte aktiviteter og er nær knyttet til kreativitet, glede og medvirkning.
Matematikkens kjerne er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanningen og alle andre som driver med matematikk for barn.
Barnehagens nye rammeplan fra 2017 har endret fokus i arbeidet med matematikk. Det er mer vektlagt at barna skal erfare med kropp og sanser. Det fremheves tydelig i den nye utgaven av Matematikkens kjerne. Den nye utgaven er oppdatert med det siste fra fagdidaktisk forskning, det har blitt fjernet en del teori for å forklare gjenværende teori mer grundig, og det er satt inn flere eksempler som vil støtte forståelsen.