Som student i lærerutdanningen skal du gjennomføre egne, selvstendige forskningsarbeider.
Metodelosen hjelper deg med å styre unna skjær i forskningsprosessen og komme trygt i havn, enten du skriver en masteroppgave, en artikkel, eller en ph.d.-avhandling.
I boka forteller lærerutdanningsforskere om erfaringer fra egne forskningsprosesser, hvor veien frem til sluttproduktet sjelden har vært ukomplisert. Forfatterne gir innblikk i hvordan de håndterer utfordringer og gir råd om valg av metode.
Gjennom forfatternes erfaringsdeling og refleksjoner, får leseren også presentert hovedtrekk ved sentrale metoder i lærerutdanningsforskning. Blant disse er kvantitative metoder og eksperimentelle design, ulike former for kvalitative intervjuer, litteraturgjennomgang og intervensjonsstudier med blandede metoder.
Redaktører: Bodil Svendsen og Julie Ane Ødegaard Borge
Etterord av Anna-Lena Østern og Kari Smith
Andre bidragsytere:
Siv K. Yndestad Borgen
Tony Burner
Astrid Haugland
Hilde Hofslundsengen
Sigve Høgheim
Andreas Reier Jensen
Mona Langø
Ketil Langørgen
Fredrik Mørk Røkenes