Dette er en bok for profesjonsutøvere og de som skal lede dem. Den dekker områder som er viktig å ha kunnskap om for å forstå og mestre utfordringer i dagens arbeidsliv, uansett profesjon:
- Forventninger til profesjonsutdannede
- Profesjon og profesjonalitet
- Skjønn og autonomi
- Individuell og felles læring – lærende virksomheter
- Kultur og verdier – arbeidslivet i Norden
- Styringsformer og ytringsfrihet – tillit og ansvar
- Dømmekraft, dilemmaer og integritet
- Lærende møter og samtaler – konstruktiv kommunikasjon
- Ledelse og profesjonsutøvelse
- Profesjonsutvikling og profesjonelle læringsfellesskap
- Teori og kunnskap i praksis – profesjonell klokskap
- Eksempler fra ulike virksomheter og sektorer, blant annet utdanning og oppvekst, helse og omsorg, forvaltning, teknologi og politi
Målgruppen er studenter ved profesjons- og ledelsesutdanninger, ulike etter- og videreutdanninger, samt profesjonsutøvere og ledere som ønsker å reflektere over og forbedre egen praksis.
Den kan også være til nytte om man rett og slett ønsker å oppdatere seg, og for forskere som arbeider opp mot praksisfeltet.
De fleste kapitlene er enten nyskrevet eller omskrevet fra tidligere utgave.
Eirik J. Irgens er professor i utdanningsledelse ved NTNU. Foruten å være utdannet lærer med tilleggsutdanning i språk, økonomi og ledelse, har han doktorgrad fra Copenhagen Business School, hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Trondheim og Master in Education fra University of California, Davis. Irgens har arbeidet som lærer, som opplæringsleder i industrien, som professor i kunnskapsledelse og med organisasjons- og lederutvikling i privat og offentlig sektor.