Dataspill i skolen har gått fra å være noe for spesielt interesserte til noe som angår flere og flere i skolen og på lærerutdanningene. Dette skyldes at dataspill gir muligheter for å skape meningsfulle og kroppsliggjorte erfaringer for elevene som kan føre til opplevelser, innsikt og samtaler i alle skolefag. Samtidig er dataspill ingen snarvei til læring eller elevenes hjerter, det krever nøye planlegging rundt det didaktiske og tekniske for å lykkes med dataspill i klasserommet. Denne boken viser deg hvordan du får det til i dine timer.
Spillpedagogikk er skrevet spesielt med tanke på studenter i lærerutdanningen og lærere og skoleledere som er nysgjerrige på å komme i gang med, eller som allerede bruker dataspill i undervisningen. Boken kan også leses av alle som er opptatt av teknologi og læring.
Jørund Høie Skaug jobber i Kulturtanken, og har bakgrunn fra Senter for IKT i Utdanningen og Udir BetaLab. Han har en hel del erfaring fra kurs- og formidlingsaktiviteter med dataspill og læring som tema.
Aleksander Husøy jobber som lærer og spillpedagog ved Nordahl Grieg videregående skole. Han har gjennom ti år utviklet og gjennomført en rekke undervisningsopplegg med spill, og har formidling av disse erfaringene som del av sin stillingsbeskrivelse.
Tobias Staaby er stipendiat ved Universitetet i Bergen, hvor han skriver avhandling om dataspill i religion og etikk. Han er også lektor ved Nordahl Grieg videregående skole. Han har lang erfaring med spill i skolen og utvikling av undervisningsopplegg, og har gjestet mang en sal og scene med foredrag om spill og læring.
Odin Nøsen er skolerådgiver hos oppvekstsjefen i Randaberg kommune. Han har lang fartstid som lærer og skoleleder i ungdomsskolen, og mange års erfaring som spillpedagog, utvikler av undervisningsopplegg med dataspill og kursholder om bruk av dataspill i skolen.