Heftet
Strategi er på mange måter blitt et moteord som brukes i alle mulige sammenhenger. Markedsføring blir f.eks. til strategisk markedsføring og økonomistyring til strategisk økonomistyring. Derfor er det behov for å rydde i begreper og lage en systematikk som både er enkel og inspirerende å jobbe etter.
Strategi i praksis ble skrevet dels pga. en frustrasjon over at det finnes lite oppdatert strategimateriale på markedet i Norge, og dels på grunnlag av mange samtaler om strategibegreper og -modeller med studenter og ledere. Boken er ment å skulle inspirere og stimulere til diskusjon.
Strategi i praksis har først og fremst som målsetting å gi ledere og andre en innføring i strategi og strategisk tenkning og en innsikt i hva strategi er, og hva det kan brukes til. Boken passer også veldig godt som kurs- og studiemateriale ved (bedrifts)interne kurs og etterutdanning av kortere varighet. Sist, men ikke minst, egner den seg svært godt som pensum, enten obligatorisk ved siden av en innføringsbok eller som tilleggslitteratur, for studenter som tar kurs på bachelornivå i strategi.
Erik Wilberg har mastergrad (MBA) fra Henley Business School i England og en doktorgrad (DBA) fra samme sted. Han har arbeidet i medie- og avisbransjen siden 1977 og som konsulent i strategi og endringsledelse i Norge og i Sverige i en årrekke. Han forsker i medieøkonomi og brukes ofte som kommentator i pressen og riksmedia på medieøkonomiske spørsmål. Siden 2005 har han arbeidet som førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, og siden 2015 ved BIs campus i Bergen med strategi som fag.