Denne boken gir en systematisk innføring i hvordan man bygger en profesjonell teamkultur. Boken skal gi lærere, skoleledere, skoleeiere og studenter evidensbasert kunnskap om hva et team faktisk er, nødvendige ferdigheter i teamsamarbeid og forståelse av teamnivåets rolle i en skoleorganisasjon. Det at en arbeidsgruppe titulerer seg som et team, gjør ikke noe magisk med gruppen som gir gode resultater, men det finnes solide forskningsbaserte funn som tyder på en klar, positiv sammenheng mellom profesjonelt gjennomført teamarbeid og økte jobbprestasjoner, økte læringsopplevelser og økt jobbtilfredshet.
Forfatterne av boken har lang erfaring med profesjonelt team- og lærersamarbeid i skolen, samt forskning på grupper og team i arbeidslivet.
Kjell B. Hjertø har bakgrunn som lektor og veileder i organisasjonsutvikling i videregående skole. Han er sosiolog og dr.oecon. fra Handelshøyskolen BI og nå førsteamanuensis tilknyttet Høgskolen i Innlandet.
Tom Zachariassen har bakgrunn som lærer, fagutvikler og nå som rektor i ungdomsskolen, med master i offentlig styring og ledelse fra Høgskolen i Innlandet.
Marit Skei Andersen har bakgrunn som lærer i barneskolen og er nå avdelingsleder og tillitsvalgt på arbeidsplass- og lokallagsnivå, med master i utdanningsledelse fra Handelshøyskolen BI.