Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
kommer Tjenestedesign i det offentlige
Språk
Flerspråklig
Format

E-bok

Heftet

Bestill vurderingseksemplar
For lærere, fagansvarlige og forelesere
499,-
Forventes utgitt 12.11.2024

Vi åpner for forhåndskjøp 180 dager før planlagt utgivelsesdato.

Tjenestedesign i det offentlige
Fra ide til praksis - den besværlige veien

Tjenestedesign er et verktøy som brukes på stadig flere områder i offentlig sektor, for å skape innovative løsninger på komplekse samfunnsutfordringer. Målet er å utvikle tjenester som er mest mulig brukervennlige og imøtekommer borgernes faktiske behov. Metodene og tilnærmingene som benyttes, er hentet fra ulike designretninger, som grafisk design, interaksjonsdesign, og forretningsdesign. 

I denne antologien utforskes tjenestedesign som en moderne organisasjonsidé. Den tilbyr grundige og kritiske analyser av disiplinens utbredelse og virkning i ulike deler av norsk offentlig sektor. Brukersentrering, samskaping og innovative løsninger er sentrale begreper. Bidragsyterne har et pragmatisk perspektiv, og balanserer mellom å se på tjenestedesign som et effektivt verktøy og som et symbol på innovasjon. Boken gir også et innblikk i disiplinens status i Sverige og Danmark, og stiller spørsmål ved om tjenestedesign virkelig er nøkkelen til å løse offentlig sektors sammensatte utfordringer, eller om det snarere er et symbolsk verktøy som speiler vår tid. 

TJENESTEDESIGN I DET OFFENTLIGE retter seg mot alle som er interessert i innovasjon, brukersentrering, offentlig sektor og designtenkning. 

Turid Moldenæs er professor i organisasjon og ledelse, Hilde Marie Pettersen er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse og Kjell Arne Røvik er professor i statsvitenskap, alle ved UiT Norges arktiske universitet.

Forfattere:
ISBN:
9788245044164
Utgitt:
Utgave:
1
Sider:
272
Tjenestedesign i det offentlige