Treningslære for idrettene tar utgangspunkt i idrettenes egenart.
Spesifikk trening må kombineres med variasjon for å stimulere lærings- og treningsutbyttet, og treningen må inneholde en progresjon, der belastninger og utfordringer økes gradvis. Treningen bør også
individualiseres, slik at den tar utgangspunkt i den enkeltes bakgrunn og tilpasses utøverens helhetlige livssituasjon.
Boka tar for seg kvaliteter av betydning for prestasjonsevnen: styrke/spenst, hurtighet, utholdenhet, koordinasjon og bevegelighet, og hvordan disse kvalitetene kommer til uttrykk i ulike idretter. Videre tar boka opp det fysiologiske grunnlaget for ut øvelse av idrett – hvordan musklene, nervesystemet og sirkulasjonssystemet fungerer, hvilken betydning disse systemene har for kapasiteten innenfor de ulike kvalitetene, og hvordan kvalitetene kan trenes.
Generelle treningsprinsipper er grunnleggende, men for å bli god i én spesiell idrett kan man ikke bare trene generelt. Gjennom å gruppere idrettene i kondisjonsidretter, styrkeidretter, koordinasjonsidretter, ballspillidretter og kampidretter gir boka et verktøy for å anvende og tilpasse de generelle prinsippene til de spesifikke kravene i hver enkelt idrett. På den måten kan den helhetlige prestasjonen i idretten utvikles.
Jostein Hallén (til venstre) er professor ved Norges idrettshøgskole. Hans fagområder er idrettsfysiologi, arbeidsfysiologi, utholdenhet og treningslære. Jostein har idrettslig bakgrunn som friidrettsutøver og friidrettstrener og har vært leder for utholdenhetsavdelingen ved Olympiatoppen.
Lars Tore Ronglan er professor i idrettspsykologi ved Norges idrettshøgskole. Hans fagområder er læring og ledelse, coaching, håndball og idrettssosiologi. Lars Tore er tidligere landslagsspiller i håndball. Fra 2017 har han vært rektor ved Norges idrettshøgskole.