Det er en økende interesse for læreres profesjonelle utvikling, og veiledning er et sentralt bidrag i denne utviklingen. Det er skrevet mange bøker om veiledning, men denne boken tar for seg veiledning knyttet til den helhetlige profesjonsutviklingen i skolen. Dette inkluderer praksisveiledning, veiledning av nye lærere, av kolleger generelt og den belyser veiledning som verktøy i skoleutvikling.
I tillegg til kapitler som tar for seg veiledning i ulike sammenhenger i norsk skole, finner vi også ett kapittel som belyser veiledning og profesjonell utvikling i et internasjonalt perspektiv.
Boken er skrevet for lærere som tar veilederutdanninger, lærerstudenter, lærere, skoleledere og lærerutdannere som er opptatt av veiledning som verktøy for profesjonell utvikling i skolen.
Bokens redaktører er Edel Karin Kvam, Dag Roness, Marit Ulvik og Ingrid Helleve, alle Universitetet i Bergen, og Kari Smith, NTNU.