Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHovedmålet med å være student er ikke å bestå eksamen eller få gode karakterer, men å bli en fagperson i et fagfellesskap. Dette perspektivet bør styre alt studenter gjør i studietiden – fra litteratursøk og akademisk skriving til gruppearbeid og stressmestring. De fleste bøker om «studieteknikk» fokuserer på å memorere korrekte svar før eksamensdagen. Denne boken tilbyr i stedet verktøy og øvelser studenter kan bruke for å utvikle ferdighetene de trenger, ikke bare i studiene, men også i fremtidens arbeidsliv: emosjonell intelligens, kreativitet, forestillingsevne, kognitiv fleksibilitet, samarbeidsevne og ikke minst evnen til å lære seg stadig nye ferdigheter.
«I en verden som endrer seg raskt, er det svært verdifullt å
trene evnen til å forstå sammenhenger og lære seg nye ferdigheter. Denne boken
inviterer til dette arbeidet og er et godt hjelpemiddel.»
– Idar Kreutzer, direktør NHO
"Praktisk guide
med verdifulle innsikter og øvelser om hvordan du kan utvikle gode
studieferdigheter og bli en fagperson."
– Olav Schewe, forfatter av Superstudent
«Jeg har lest mange bøker om studietips, men dette er den
eneste boken jeg virkelig sitter igjen med noe fra. Boka er passende både for
nye studenter, for dem som har studert i noen år allerede og for de som er
ferdig studert og i arbeidslivet. Jeg forstår nå bedre hva det vil si å være en
fagperson, og boka gir en god forklaring på hvorfor vi gjør det vi gjør på
studiet. Den gir også en svært god forståelse av og hvordan vi skal øve på å
være en fagperson i et fagfelleskap, og ikke bare pugge for å beså en eksamen.»
– Maren Finne, student
«I stedet for å gi tips om studieteknikk avdekker denne boka
den tause kunnskapen om hva som karakteriserer en fagperson og hvordan man bør
studere for å bli del av fagfelleskapet. Etter å ha lest denne boka vet du mer
om hvorfor du skal lese faglitteratur, skrive oppgaver, kildehenvise og
samarbeide i grupper osv. Veien til målet er øvelser og boka har mange tips til
å oppøve studieferdigheter, inkludert stressmestring.»
– Grethe Moen Johansen, studieverkstedet, OsloMet
«Stefan Fisher-Høyrem
har skrevet en praktisk veiledning til hvordan studenter kan skaffe seg de
ferdighetene som trengs for å komme seg inn i et fagfellesskap. Det er gjennom
å skrive akademiske oppgaver at vi kan overbevise dette fagmiljøet, men ofte er
det frykt for å gjøre feil som hindrer oss i å komme i gang, om det er å
plagiere uønsket eller ikke å være originale nok. Denne boken er full av
konkrete øvelser for hvordan vi kan overvinne denne frykten, og faktisk komme i
gang! Bokens hovedmålgruppe er den ferske studenten, men den er minst like
aktuell for alle oss andre som arbeider med akademisk skriving.»
– Bodil Moss, førstebibliotekar, Høgskulen på Vestlandet
«Etter å ha vært student i sju år og innenfor tre svært
forskjellige felt (didaktikk/pedagogikk, samfunnsvitenskap/historie,
religionsvitenskap) tenker man kanskje at man har knekt en kode for hvordan man
best kan studere. Denne boka er derimot like godt rettet mot en
førsteårsstudent med null innsikt i og erfaring med studentlivet, som mot
studenter som har tatt en master og vil fortsette å fordype seg i eget eller
andre fagfelt. Forfatteren tar for seg nøkkelferdigheter i en studiehverdag,
forklarer dem og gir eksempler på hvordan man kan utvikle seg innenfor disse
områdene. Øvelsene i boka inviterer til å se seg selv fra andre perspektiver
enn man vanligvis gjør, og er flotte for å utvikle seg - både som student, men
også som individ. Spesielt med bakgrunn i egen studieerfaring likte jeg delen
om hvordan man best kan tilpasse seg nye fagfelt, siden dette er noe jeg har
hatt problemer med tidligere - og som jeg igjen skal begi meg ut på når jeg
begynner med nordisk denne høsten. Selv har jeg opplevd mestringsfølelsen når
jeg endelig har forstått fagfeltets «hemmelige koder» og jeg skulle virkelig
ønske jeg hadde denne boka på starten av studiekarrieren min når alt var nytt!
Selv om boka heter «Studieferdigheter» vil jeg som sagt anbefale den til andre
også. Blant annet kan man lese om emosjonell IQ - noe alle bør ha innsikt i.
Den er lettlest og gir gode råd og tips som passer for alle, spesielt studenter
som ønsker å få det til!»
– Catharina Haugen, student
«Viktig og
oppklarende om forskjellen på å være student og å være elev, og om hvorfor og
hvordan vi lærer nye ting. Denne boken går langt utover rammene for en vanlig
guide til studieteknikk, og tilbyr i stedet et helhetlig blikk på det å bli en
student – fra praktisk stressmestring til det prinsipielle ved å skulle bli en
fagperson; med konkrete råd om alt fra litteratursøk til faglig mestring. Dette
er en evig aktuell samling av tips de fleste som underviser i høyere utdanning
ender opp med å gi studenter før eller siden. Både de praktiske og mer
filosofiske momentene man finner her er aktuelle fra første semester og frem
til masteroppgaven – det er aldri for sent for en student å lese denne boken.»
– Are Bøe Pedersen, førsteamanuensis, Avdeling for lærerutdanning, NLA
«Det er vanskelig å
sette ord på den tause kunnskapen som trengs for å klare seg i akademia som
student. Denne boka evner å synliggjøre kunnskapen og viser hvordan man får
ferdighetene man trenger for å bli en del av fagfellesskapet, og dermed også
lykkes med det å ta utdanning. Som en som ikke alltid føler at jeg passer helt
inn i akademia, men som likevel har et bankende hjerte for fag og forskning, er
dette boka jeg skulle ønske jeg hadde på pensum da jeg begynte å studere. Det
er en bok jeg unner alle studenter ved alle læresteder i Norge!»
– Camilla Holm Soelseth, stipendiat
«Stefan Fisher-Høyrem skriver på en måte som gjør at selv
jeg som hater studietips og alt som smaker av 'hjelpsom' litteratur syns dette
er interessant og tenker det kunne vært nyttig i løpet av studietiden.»
– Ragnhild I.H. Jordahl, PhD
«Boken Studieferdigheter er et verktøy som skjærer gjennom
tåken av studietips, forelesninger, gruppearbeid og innleveringer for å la
studenten se den røde tråden fra studiehverdag til arbeidshverdag. Studieperioden
byr på utfordringer i mange områder som kan være vanskelig å manøvrere. Boken
tar utgangspunkt i å hjelpe leseren bli venn med sitt eget nervesystem, slik at
du, gjennom motvind og medvind, blir den beste versjonen av deg selv. Dette er
den perfekte ressursen for å ta kontroll over studiehverdagen – og fremtiden. Gjennom å vite hva som kreves av en kompetent fagperson, settes
studiestress og akademisk press i et annet lys som gjør det mye lettere å ta
handling. Fra akademisk skriving og bruk av faglitteratur til stressmestring,
er boken fullpakket av kunnskap og nyttige øvelser for alle studenter. En
veiviser til å bestå utdanningen på den riktige måten; med is i magen over å
vite at man er godt rustet til utfordringene som venter. Denne boken er perfekt
for alle som ønsker å bli bedre, men ikke vet hvor de skal starte. En varm
anbefaling til alle studenter.»
– Erlend Hemminghytt, student
«En bok alle bør kjenne til, både ansatte og studenter.»
– Hilde Trygstad, seksjonsleder biblioteket VID vitenskapelige høgskole