Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagE-bok
Heftet
Hovedmålet med å være student er ikke å bestå eksamen eller få gode karakterer, men å bli en fagperson i et fagfellesskap. Dette perspektivet bør styre alt studenter gjør i studietiden – fra litteratursøk og akademisk skriving til gruppearbeid og stressmestring – slik at alle skal få så mye som mulig ut av en periode som for mange kan være preget av frustrasjon og usikkerhet.
De fleste bøker om «studieteknikk» fokuserer på å memorere korrekte svar før eksamensdagen. Denne boken tilbyr i stedet verktøy og øvelser studenter kan bruke for å utvikle ferdighetene de trenger, ikke bare i studiene, men også i fremtidens arbeidsliv: emosjonell intelligens, kreativitet, forestillingsevne, kognitiv fleksibilitet, samarbeidsevne og ikke minst evnen til å lære seg stadig nye ferdigheter.
«I en
verden som endrer seg raskt, er det svært verdifullt å trene evnen til å forstå
sammenhenger og lære seg nye ferdigheter. Denne boken inviterer til dette
arbeidet og er et godt hjelpemiddel.»
– Idar Kreutzer,
direktør NHO
«I stedet
for å gi tips om studieteknikk avdekker denne boka den tause kunnskapen om hva
som karakteriserer en fagperson og hvordan man bør studere for å bli del av
fagfelleskapet. Etter å ha lest denne boka vet du mer om hvorfor du skal lese
faglitteratur, skrive oppgaver, kildehenvise og samarbeide i grupper osv. Veien
til målet er øvelser og boka har mange tips til å oppøve studieferdigheter,
inkludert stressmestring. »
– Grethe Moen
Johansen, studieverkstedet, OsloMet
«Stefan
Fisher-Høyrem har skrevet en praktisk veiledning til hvordan studenter kan
skaffe seg de ferdighetene som trengs for å komme seg inn i et fagfellesskap.
Det er gjennom å skrive akademiske oppgaver at vi kan overbevise dette
fagmiljøet, men ofte er det frykt for å gjøre feil som hindrer oss i å komme i
gang, om det er å plagiere uønsket eller ikke å være originale nok. Denne boken
er full av konkrete øvelser for hvordan vi kan overvinne denne frykten, og
faktisk komme i gang! Bokens hovedmålgruppe er den ferske studenten, men den er
minst like aktuell for alle oss andre som arbeider med akademisk skriving.»
– Bodil Moss, førstebibliotekar,
Høgskulen på Vestlandet
«Viktig
og oppklarende om forskjellen på å være student og å være elev, og om hvorfor
og hvordan vi lærer nye ting. Denne boken går langt utover rammene for en
vanlig guide til studieteknikk, og tilbyr i stedet et helhetlig blikk på det å
bli en student – fra praktisk stressmestring til det prinsipielle ved å skulle
bli en fagperson; med konkrete råd om alt fra litteratursøk til faglig
mestring. Dette er en evig aktuell samling av tips de fleste som underviser i
høyere utdanning ender opp med å gi studenter før eller siden. Både de
praktiske og mer filosofiske momentene man finner her er aktuelle fra første
semester og frem til masteroppgaven – det er aldri for sent for en student å
lese denne boken.»
– Are Bøe Pedersen, førsteamanuensis,
Avdeling for lærerutdanning, NLA
«Det er
vanskelig å sette ord på den tause kunnskapen som trengs for å klare seg i
akademia som student. Denne boka evner å synliggjøre kunnskapen og viser
hvordan man får ferdighetene man trenger for å bli en del av fagfellesskapet,
og dermed også lykkes med det å ta utdanning. Som en som ikke alltid føler at
jeg passer helt inn i akademia, men som likevel har et bankende hjerte for fag
og forskning, er dette boka jeg skulle ønske jeg hadde på pensum da jeg begynte
å studere. Det er en bok jeg unner alle studenter ved alle læresteder i Norge!»
– Camilla Holm
Soelseth, stipendiat
«Stefan
Fisher-Høyrem skriver på en måte som gjør at selv jeg som hater studietips og
alt som smaker av 'hjelpsom' litteratur syns dette er interessant og tenker det
kunne vært nyttig i løpet av studietiden.»
– Ragnhild I.H.
Jordahl, PhD
"Praktisk guide med verdifulle innsikter og øvelser om
hvordan du kan utvikle gode studieferdigheter og bli en fagperson."
– Olav Schewe, forfatter av Superstudent