Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Språk
Bokmål
Format

E-bok

Heftet

Bestill vurderingseksemplar
For lærere, fagansvarlige og forelesere
På lager - sendes nå
329,-

Studieferdigheter
Hvordan bli en fagperson

Hovedmålet med å være student er ikke å bestå eksamen eller få gode karakterer, men å bli en fagperson i et fagfellesskap. Dette perspektivet bør styre alt studenter gjør i studietiden – fra litteratursøk og akademisk skriving til gruppearbeid og stressmestring. De fleste bøker om «studieteknikk» fokuserer på å memorere korrekte svar før eksamensdagen. Denne boken tilbyr i stedet verktøy og øvelser studenter kan bruke for å utvikle ferdighetene de trenger, ikke bare i studiene, men også i fremtidens arbeidsliv: emosjonell intelligens, kreativitet, forestillingsevne, kognitiv fleksibilitet, samarbeidsevne og ikke minst evnen til å lære seg stadig nye ferdigheter. 

Stefan Fisher-Høyrem elsker å lære nye ting, og å støtte studenter, stipendiater og kolleger som skal skrive tekster. Han har doktorgrad i historie og jobber som førstebibliotekar ved Universitetet i Agder. 


«I en verden som endrer seg raskt, er det svært verdifullt å trene evnen til å forstå sammenhenger og lære seg nye ferdigheter. Denne boken inviterer til dette arbeidet og er et godt hjelpemiddel.»
– Idar Kreutzer, direktør NHO

 

 "Praktisk guide med verdifulle innsikter og øvelser om hvordan du kan utvikle gode studieferdigheter og bli en fagperson."
– Olav Schewe, forfatter av Superstudent

 

«Jeg har lest mange bøker om studietips, men dette er den eneste boken jeg virkelig sitter igjen med noe fra. Boka er passende både for nye studenter, for dem som har studert i noen år allerede og for de som er ferdig studert og i arbeidslivet. Jeg forstår nå bedre hva det vil si å være en fagperson, og boka gir en god forklaring på hvorfor vi gjør det vi gjør på studiet. Den gir også en svært god forståelse av og hvordan vi skal øve på å være en fagperson i et fagfelleskap, og ikke bare pugge for å beså en eksamen.»
– Maren Finne, student

 

«I stedet for å gi tips om studieteknikk avdekker denne boka den tause kunnskapen om hva som karakteriserer en fagperson og hvordan man bør studere for å bli del av fagfelleskapet. Etter å ha lest denne boka vet du mer om hvorfor du skal lese faglitteratur, skrive oppgaver, kildehenvise og samarbeide i grupper osv. Veien til målet er øvelser og boka har mange tips til å oppøve studieferdigheter, inkludert stressmestring.»
– Grethe Moen Johansen, studieverkstedet, OsloMet

 

 «Stefan Fisher-Høyrem har skrevet en praktisk veiledning til hvordan studenter kan skaffe seg de ferdighetene som trengs for å komme seg inn i et fagfellesskap. Det er gjennom å skrive akademiske oppgaver at vi kan overbevise dette fagmiljøet, men ofte er det frykt for å gjøre feil som hindrer oss i å komme i gang, om det er å plagiere uønsket eller ikke å være originale nok. Denne boken er full av konkrete øvelser for hvordan vi kan overvinne denne frykten, og faktisk komme i gang! Bokens hovedmålgruppe er den ferske studenten, men den er minst like aktuell for alle oss andre som arbeider med akademisk skriving.»
– Bodil Moss, førstebibliotekar, Høgskulen på Vestlandet

 

«Etter å ha vært student i sju år og innenfor tre svært forskjellige felt (didaktikk/pedagogikk, samfunnsvitenskap/historie, religionsvitenskap) tenker man kanskje at man har knekt en kode for hvordan man best kan studere. Denne boka er derimot like godt rettet mot en førsteårsstudent med null innsikt i og erfaring med studentlivet, som mot studenter som har tatt en master og vil fortsette å fordype seg i eget eller andre fagfelt. Forfatteren tar for seg nøkkelferdigheter i en studiehverdag, forklarer dem og gir eksempler på hvordan man kan utvikle seg innenfor disse områdene. Øvelsene i boka inviterer til å se seg selv fra andre perspektiver enn man vanligvis gjør, og er flotte for å utvikle seg - både som student, men også som individ. Spesielt med bakgrunn i egen studieerfaring likte jeg delen om hvordan man best kan tilpasse seg nye fagfelt, siden dette er noe jeg har hatt problemer med tidligere - og som jeg igjen skal begi meg ut på når jeg begynner med nordisk denne høsten. Selv har jeg opplevd mestringsfølelsen når jeg endelig har forstått fagfeltets «hemmelige koder» og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde denne boka på starten av studiekarrieren min når alt var nytt! Selv om boka heter «Studieferdigheter» vil jeg som sagt anbefale den til andre også. Blant annet kan man lese om emosjonell IQ - noe alle bør ha innsikt i. Den er lettlest og gir gode råd og tips som passer for alle, spesielt studenter som ønsker å få det til!»
– Catharina Haugen, student

 

 «Viktig og oppklarende om forskjellen på å være student og å være elev, og om hvorfor og hvordan vi lærer nye ting. Denne boken går langt utover rammene for en vanlig guide til studieteknikk, og tilbyr i stedet et helhetlig blikk på det å bli en student – fra praktisk stressmestring til det prinsipielle ved å skulle bli en fagperson; med konkrete råd om alt fra litteratursøk til faglig mestring. Dette er en evig aktuell samling av tips de fleste som underviser i høyere utdanning ender opp med å gi studenter før eller siden. Både de praktiske og mer filosofiske momentene man finner her er aktuelle fra første semester og frem til masteroppgaven – det er aldri for sent for en student å lese denne boken.»
– Are Bøe Pedersen, førsteamanuensis, Avdeling for lærerutdanning, NLA

 

 «Det er vanskelig å sette ord på den tause kunnskapen som trengs for å klare seg i akademia som student. Denne boka evner å synliggjøre kunnskapen og viser hvordan man får ferdighetene man trenger for å bli en del av fagfellesskapet, og dermed også lykkes med det å ta utdanning. Som en som ikke alltid føler at jeg passer helt inn i akademia, men som likevel har et bankende hjerte for fag og forskning, er dette boka jeg skulle ønske jeg hadde på pensum da jeg begynte å studere. Det er en bok jeg unner alle studenter ved alle læresteder i Norge!»
– Camilla Holm Soelseth, stipendiat

 

«Stefan Fisher-Høyrem skriver på en måte som gjør at selv jeg som hater studietips og alt som smaker av 'hjelpsom' litteratur syns dette er interessant og tenker det kunne vært nyttig i løpet av studietiden.»
– Ragnhild I.H. Jordahl, PhD

 

«Boken Studieferdigheter er et verktøy som skjærer gjennom tåken av studietips, forelesninger, gruppearbeid og innleveringer for å la studenten se den røde tråden fra studiehverdag til arbeidshverdag. Studieperioden byr på utfordringer i mange områder som kan være vanskelig å manøvrere. Boken tar utgangspunkt i å hjelpe leseren bli venn med sitt eget nervesystem, slik at du, gjennom motvind og medvind, blir den beste versjonen av deg selv. Dette er den perfekte ressursen for å ta kontroll over studiehverdagen – og fremtiden. Gjennom å vite hva som kreves av en kompetent fagperson, settes studiestress og akademisk press i et annet lys som gjør det mye lettere å ta handling. Fra akademisk skriving og bruk av faglitteratur til stressmestring, er boken fullpakket av kunnskap og nyttige øvelser for alle studenter. En veiviser til å bestå utdanningen på den riktige måten; med is i magen over å vite at man er godt rustet til utfordringene som venter. Denne boken er perfekt for alle som ønsker å bli bedre, men ikke vet hvor de skal starte. En varm anbefaling til alle studenter.»
– Erlend Hemminghytt, student


«En bok alle bør kjenne til, både ansatte og studenter.»
– Hilde Trygstad, seksjonsleder biblioteket VID vitenskapelige høgskole

Forfattere:
ISBN:
9788245045949
Utgitt:
Utgave:
1
Sider:
168
Verk:
Metode
Studieferdigheter